Ερώτηση του ΚΚΕ σχετικά με την κατασκευή, λειτουργία και αποκατάσταση 2ου ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής στη θέση Σκαλιστήρι του Δήμου Φυλής

«Με την υπ’ αρ. 90576/5768/30.1.20 απόφαση του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ, τροποποιήθηκε για 8η φορά η 135831/3-12-2003 ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου “Κατασκευή, λειτουργία και αποκατάσταση 2ου ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής στη θέση Σκαλιστήρι Δήμου Φυλής”“προκειμένου να αυξηθεί η χωρητικότητα της Α’ φάσης του έργου κατά 685.000 m3 περίπου”.
Πρόκειται για μια νέα εδαφική και καθ’ ύψος επέκταση του παράνομα αδειοδοτημένου ΧΥΤΑ, που εντάσσεται στην εγκληματική, σε βάρος του περιβάλλοντος και της ζωής των λαϊκών στρωμάτων του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας, πολιτική της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ και της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην προκειμένη περίπτωση εγκρίνεται περαιτέρω εδαφική επέκταση κατά 23 στρέμματα της λεκάνης του ΧΥΤΑ, σε συνδυασμό με “περαιτέρω διαμόρφωση και εξομάλυνση των βραχωδών επιφανειών της νοτιοανατολικής πλευράς της λεκάνης ΧΥΤΑ” και μάλιστα με “έργα εκτεταμένης εκσκαφής”. Σύμφωνα με αυτά εύλογα πιθανολογείται, αν δεν αποκαλύπτεται, ότι πρόκειται για επέκταση σε περιοχή εκτός των ορίων της ΟΕΔΑ των 1.000 στρ., που εγκρίθηκε με την ΑΕΠΟ του 2003. Δηλαδή σε περιοχή, η οποία ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει μελετηθεί και εγκριθεί ως χώρος για ΧΥΤΑ ή για οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση διαχείρισης αποβλήτων. Το γεγονός δε ότι και η ίδια η ΟΕΔΑ Φυλής των 1.000 στρ. βρίσκεται παράνομα μέσα σε χώρο, που παραμένει -και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά- χαρακτηρισμένος ως Ζώνη Α απολύτου προστασίας του Όρους Αιγάλεω, οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι η υπόψη επέκταση γίνεται σε παρθένα έκταση της ζώνης αυτής, η οποία αποτελεί το ισχυρότερο στοιχείο αποκλεισμού, σύμφωνα και με αυτό ακόμη το ισχύον αντιλαϊκό ΠΕΣΔΑ Αττικής.
Σημειώνουμε ακόμη ότι η όλη “fast track” διαδικασία, που ακολουθήθηκε για την έκδοση της επίδικης ΑΕΠΟ (αυτή της απλής τροποποίησης με απόφαση υπηρεσιακού παράγοντα χωρίς υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αλλά μιας υποδεέστερης “Μελέτης Περιβάλλοντος”) στηρίχτηκε στην κατάπτυστη διαβεβαίωση ότι: “…από την προτεινόμενη τροποποίηση του έργου του θέματος δεν αναμένεται να επέλθουν ουσιαστικές διαφοροποιήσεις όσον αφορά τις επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής, σε σχέση με τις επιπτώσεις του έργου ως αυτό προβλέπεται από την ΑΕΠΟ του, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει”.
Η ΜΠΕ όμως του έργου, συνεπώς και η ΑΕΠΟ του 2003 που την ενέκρινε, πριν υποστεί τη σωρεία των μετέπειτα τροποποιήσεων, προέβλεπε ότι “η δυναμικότητα σχεδιασμού της εγκατάστασης λαμβάνεται ίση με 1.072.500 τόνους ετησίως στο δυσμενέστερο σενάριο λειτουργίας του χώρου.” (σελ. 123). Ενώ τώρα η ΑΕΠΟ του 2020 ισχυρίζεται ότι ο διπλασιασμός επί μια 15ετία της ποσότητας αυτής θεωρείται αμελητέος παράγοντας και μάλιστα όταν η ίδια η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ με δελτίο Τύπου στις 29.3.18 έχει ομολογήσει δημόσια το διαχρονικό και συνεχιζόμενο έγκλημα αυτής και των προκατόχων της, μαζί και των εκάστοτε κυβερνήσεων, σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων της ευρύτερης περιοχής, παραδεχόμενη ότι:
“Οι αποκαλύψεις που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας (…) που επιβεβαιώνει την «τρομακτική τάση ανόδου συμμετοχής των νεοπλασιών στην Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Αττικής» καθώς και το γεγονός ότι ο ΧΥΤΑ Φυλής αποτελεί «τοξική βόμβα» για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία. Η επί μισό αιώνα λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής αναμφισβήτητα αποτελεί -όπως έχει άλλωστε διαπιστώσει και η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου- «μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου»”. Κατάσταση που παραδέχθηκε ότι παρέλαβε και ο νέος Περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης.
Παρ’ όλα αυτά, κανένα μέτρο δεν λαμβάνεται για την απομάκρυνση αυτής της ανθρωποκτόνας εστίας και επιπλέον τροφοδοτείται με εκατομμύρια ακόμη τόνους σκουπιδιών.
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι στην πραγματικότητα η από κοινού πρόθεση τόσο της κυβέρνησης ΝΔ, όσο και του ΣΥΡΙΖΑ είναι η διαιώνιση του ΧΥΤΑ Φυλής, με την προσφιλή και των δύο διαδικασία να περνούν “στα μουλωχτά” οι βαθιά αντιλαϊκές τους επιλογές. Μεθόδευση, όμως, που δεν πρόκειται να κάμψει την ανυποχώρητη αντίσταση των εργαζόμενων του Θριάσιου και της Δυτικής Αθήνας κατά του επιχειρούμενου εγκλήματος.
Με βάση τα παραπάνω,
  1. Ερωτάται ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση προκειμένου να αποτρέψει την παραπέρα επιδείνωση των συνεπειών της καρκινογόνας εστίας των χωματερών στη θέση Σκαλιστήρι Φυλής – Άνω Λιοσίων κλείνοντας και εξαλείφοντας άμεσα την εστία.
  1. Καλούμε τον κ. Υπουργό να καταθέσει μέσα στις προθεσμίες που ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής τα παρακάτω έγγραφα:
(α) Την υποβληθείσα από τον ΕΔΣΝΑ “Μελέτη Περιβάλλοντος Τροποποίησης – ΜΠΤ” της ΑΕΠΟ του 2003 με τα Παραρτήματά της και τα τεύχη που ενδεχομένως τη συνοδεύουν, με βάση την οποία εκδόθηκε η επίδικη με ΑΠ 90576/5768/30.1.20 ΑΕΠΟ για την τροποποίηση της πιο πάνω με ΑΠ 135831/3.12.2003 ΚΥΑ. Η υπόψη συμπληρωμένη “Μελέτη Περιβάλλοντος” έλαβε ΑΠ ΔΙΠΑ: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/90576/5768/8-10-2019 στο οικείο πρωτόκολλο του ΥΠΕΝ.
(β) Την απόφαση, εφόσον υφίσταται ως οφείλεται, της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ για την έγκριση της υπόψη Μελέτης Περιβάλλοντος.
(γ) Τις πιο κάτω γνωμοδοτήσεις, σχετικές με την έκδοση της επίδικης ΑΕΠΟ:
• Το με ΑΠ ΥΠΕΝ/ΔΔΑ/93578/2535/25-10-2019 έγγραφο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ (ΑΠ ΔΙΠΑ: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/98052/6176/29-10-2019).
• Το με ΑΠ 118208/4098/18-11-2019 έγγραφο της Διεύθυνσης Υδάτων της ΑΔ Αττικής (ΑΠ ΔΙΠΑ: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/106243/6583/18-11-2019).
• Την προβλεπόμενη από το νόμο γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής της Περιφέρειας Αττικής, εφόσον έχει υποβληθεί ή άλλο σχετικό έγγραφό της.
• Το με ΑΠ 13.121/27-11-2019 έγγραφο του ΕΔΣΝΑ (ΑΠ ΔΙΠΑ: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/111195/6810/29-11-2019), με διορθώσεις – διευκρινίσεις σχετικά με τις μηνιαίες αναφορές μηνών Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου 2019 των εργασιών μέτρησης περιβαλλοντικών παραμέτρων του έργου.
(δ) Τις εκθέσεις αυτοψίας περιβαλλοντικού ελέγχου, που πραγματοποίησε στο 2ο ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής και γενικότερα στις εγκαταστάσεις της ΟΕΔΑ Φυλής, από 1.1.2005 έως σήμερα, το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ ή άλλη αποκεντρωμένη Υπηρεσία περιβαλλοντικού ελέγχου καθώς και τις όποιες σχετικές αποφάσεις επιβολής περιβαλλοντικού προστίμου».
Μοιραστείτε: