Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η με ημερομηνία 7/2/2020 απάντηση του Υπουργείου Μεταφορών, που φέρει την υπογραφή του Υφυπουργού κ. I. Κεφαλογιάννη, στην ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ στις 4/12/2019 με την οποία έθεταν τα ακόλουθα ερωτήματα:
-Να δοθεί στη δημοσιότητα το περιεχόμενο της «Μελέτης Βιωσιμότητας του Σ.Σ. Αγίων Αναργύρων», που εκπονήθηκε για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ποιες είναι συγκεκριμένα οι χρήσεις που προβλέπονται στην μελέτη; Προβλέπεται εμπορευματοποίηση των χώρων ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ;
-Να αποδοθεί χωρίς χρονικό περιορισμό η έκταση που περιγράφεται στη σύμβαση με ημερομηνία 5/3/2014.
-Να αξιοποιηθούν οι εκτάσεις ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ για τις ανάγκες του λαού της περιοχής.
-Να υπάρξει χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη δημιουργία και συντήρηση χώρων πρασίνου και υποδομών Αθλητισμού και Πολιτισμού, με ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση και χρήση.
Τι αναφέρεται λοιπόν στην απάντηση:
–« Ο Δήμος Αγίων Αναργύρων – Καματερού είναι μια περιοχή, η οποία έχει ωφεληθεί ιδιαίτερα από τα έργα που έχει υλοποιήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία μετους φορείς του, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ.» Μάλλον αντί για ερώτηση περίμεναν ένα μεγάλο ευχαριστώ!
–«Ο ΟΣΕ …κρίνει ότι είναι πολύ πιθανό να απαιτηθεί η χρήση όχι μόνο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αγίων Αναργύρων και των υφισταμένων χωρίς χρήση γραμμών, αλλά και του ευρύτερου χώρου αυτού, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και το παλιό αμαξοστάσιο του ΟΣΕ».
Όπως όμως αναφέρεται και στην ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, το γεγονός ότι η σιδηροδρομική γραμμή Αγίων Αναργύρων – Ελευσίνας αποτελεί ενεργό δίκτυο, δεν έρχεται σε αντίθεση με την αξιοποίηση του μεγάλύτερου κομματιού της έκτασης προς όφελος των κατοίκων.
– «Η ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ από τη δική της προσέγγιση ως διαχειρίστρια της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ αξιολογεί, επί τη βάσει Μελέτης Βιωσιμότητας που έχει εκπονηθεί για λογαριασμό της, ότι η επίμαχη έκταση στους Αγ. Αναργύρους έχει συγκεκριμένες προοπτικές αξιοποίησης, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση των εσόδων του ελληνικού δημοσίου ή / και σε περαιτέρω ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής με οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και το κοινωνικό σύνολο. Συγκεκριμένα η Μελέτη Βιωσιμότητας προβλέπει 3 σενάρια αξιοποίησης, ήτοι:
1) Μίσθωση της έκτασης χωρίς καμία διαμόρφωση,
2) Μίσθωση της έκτασης σε επενδυτή, και
3) Αναβάθμιση της έκτασης από την ΓΑΙΑΟΣΕ.
…Σε κάθε περίπτωση, η Μελέτη καταλήγει προκρίνοντας ως βέλτιστη πρόταση αξιοποίησης την δεύτερη, δεδομένου ότι με αυτήν η αξιοποίηση της υπό μελέτη περιοχής επιτυγχάνεται με το ελάχιστο ρίσκο από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ, και κατ ́ επέκταση του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ παράλληλα ενθαρρύνεται η προσέλκυση επενδυτών και χορηγών.»
Σε απλά ελληνικά επιλέγεται το ένα από τα τρία σενάρια εμπορευματοποίησης του χώρου, με κριτήριο τη μεγαλύτερη απόδοση για τη ΓΑΙΟΣΕ.
-Όσο για την έκταση που έχει παραχωρηθεί στο Δήμο με την από 5/3/2014 σύμβαση, με την οποία ουσιαστικά μετακυλήθηκε το κόστος συντήρησης στο Δήμο, και το αίτημα να παραχωρηθεί στο Δήμο χωρίς χρονικούς περιορισμούς, στην απάντηση σημειώνεται: «Για την εν λόγω σύμβαση ο ΟΣΕ είχε προηγουμένως εκφράσει την σύμφωνη γνώμη του, όπως εκ του νόμου απαιτείται για οποιαδήποτε παραχώρηση ή άλλη σχετική ενέργεια η οποία αφορά σιδηροδρομικό δίκτυο.» Κοινώς η μπάλα στην εξέδρα…
Τι δείχνει η εμπειρία από αντίστοιχες επενδύσεις σε ελεύθερους χώρους; Ότι πάνω από όλα μπαίνει η διασφάλιση της κερδοφορίας του επενδυτή, με κάποιους χώρους αναψυχής να δημιουργούνται στο περιθώριο της επένδυσης και σαν άλλοθι για αυτήν. Χωρίς να βάζουμε στην εξίσωση το γεγονός ότι πλέον κουμάντο στο χώρο θα κάνει ο ιδιώτης, με ότι αυτό συνεπάγεται για το κόστος των υπηρεσιών που θα παρέχονται.
Στο πνεύμα μάλλον των «έξυπνων λύσεων» στις οποίες αναφέρθηκε ο κ. Μητσοτάκης με αφορμή το μέλλον του 301 Ε.Β., το περιεχόμενο της απάντησης σηματοδοτεί τις προθέσεις του Υπουργείου και της ΓΑΙΟΣΕ. Ο λαός της περιοχής δεν έχει τίποτα να περιμένει από τις «δημόσιες σχέσεις» της δημοτικής αρχής με τους …ομογάλακτους υπουργούς, αλλά πρέπει να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Να διεκδικήσει να αξιοποιηθούν οι χώροι του ΟΣΕ με κριτήριο τις ανάγκες του λαού της πόλης.